REKABENTUK motosikal Honda kadangkala dilihat bersahaja dan berbeza daripada jenama Itali dan Jepun sendiri.
Daripada pertanyaan diajukan kepada ChatGPT, rekabentuk Honda lebih kepada minimalisme Jepun dan memang benar jika diperhatikan yang mana gaya sebegitu juga dapat memikat pelanggan di Eropah.
Buat pelanggan di Eropah yang minat mengembara, Honda menawarkan NT1100 pada 2021 sebagai model 2022. Motosikal ini menggabungkan prestasi, pengendalian, keselesaan tunggangan jarak jauh, dan teknologi terkini dalam gaya tourer yang bersahaja.
Gabungan tersebut terbukti popular di Eopah dengan jualan lebih 12,000 unit yang menurut Honda berada di tempat pertama kategori touring pada 2023.
Terbaharu Honda memperkenal Honda NT1100 2025 yang sekali pandang tampat seperti abang atau X-ADV 750 versi kembara.
Rupa depan diubah dengan lampu kembar yang dilengkapi lampu siang (DRL) dan lampu signal belok. Fairing depan juga ditukar dan begitu juga panel sisi yang lebih berbentuk.
Difuser angin atas dan bawah berfungsi seiring untuk perlindungan cuaca yang lebih baik, manakala madgad depan dipanjangkan untuk memberikan fungsi sama.
Visor depan boleh laras menggunakan sebelah tangan, manakala pelana baharu dan lebih besar menawarkan lebih keselesaan untuk tunggangan jauh. Kotak barang sisi juga direka baharu yang setiap satu boleh diisi helmet muka penuh.
Spesifikasi Honda NT1100 2025
- Enjin dwi-silinder sebaris 1,084cc dengan pakej perubahan baharu pada ambilan, kebuk dan ekzos yang menyumbang kepada 7 peratus lebih daya tork pada julat rendah dan pertengahan.
- Nisbah mampatan berbeza iaitu 10.5:1 daripada 10.1:1.
- Output kuasa kekal sama 100.6hp @ 7,500rpm, manakala tork meningkat kepada 112Nm @ 5,500rpm berbanding 105Nm @ 6,250rpm sebelum ini.
- Kapasiti tangki petrol 20 liter dengan jarak tunggangan hingga 400km.
- Sistem elektronik turut dikemas kini dengan Unit Unjuran Inersia (IMU) 6-paksi untuk kawalan lebih jitu untuk pelbagai sistem seperti Kawalan Tork Terpilih Honda (HSTC), Kawalan Wheelie 3-tetapan, ABS Belok dan Kawalan Angkat Belakang (RLC).
- Ciri IMU turut terlibat dalam pengurusan tiga mod tunggang: Urban, Rain dan Tour. Penunggang juga boleh buat tetapan sendiri menerusi dua mod User.
- Perubahan besar turut merangkumi pilihan suspensi boleh laras elektronik Showa-EERA berbanding Showa standard daripada kilang.
- Showa-EERA menawarkan absorber dioptimum secara masa nyata dalam semua kondisi tunggangan dan fungsi monoshock boleh laras ketika menunggang.
- Menggunakan sistem transmisi dual-klac (DCT) 6-kelajuan yang juga diubah bagi menambah baik kelancaran dan operasi pada halaju rendah yang dihubungkan dengan IMU untuk anjaka gear intuitif ketika di selekoh.
- Panel meter TFT 6.5 inci warna penuh menawarkan paparan boleh ubah dan boleh dihubungkan bersama telefon pintar.
- Grip hendal dengan ciri pemanas turut dipertingkat.
- Dilengkapi ciri Kawalan Jelajah Adaptif (ACC), lampu signal belok padam sendiri, dan Signal Henti Kecemasan (ICC) sebagai standard.
- Ada dua warna baharu: Mat Warm Ash Metallic (kelabu) dan Gunmetal Black Metallic (hitam) selain pilihan sedia ada Pearl Hawkseye Blue (biru).
Leave a Reply