Artikel mengenai Hyundai Motor Company kali ini bukan tentang kereta tetapi kad akses kertas elektronik (e-paper) pertama di Korea dan berbeza daripada kad plastik frekuensi radio (RF).
Hyundai juga telah memfailkan paten untuk kad akses yang menggunakan paparan LCD dengan dakwat atau cetakan elektronik berbanding kad plastik RF yang banyak digunakan syarikat dan organisasi dalam dan luar negara.
Hyundai turut merancang untuk mengunakannya di dalam organisasi dalam dan luar negara miliknya secara berperingkat.
Kad akses kertas elektronik dapat digunakan semula melalui paparan elektronik dan maklumat peribadi yang boleh diubah dan ditukar seterusnya mengurangkan pembaziran sumber tidak perlu dan kos.
Sebagai contoh, ibu pejabat Hyundai Motor Company di Seocho-gu, Seoul mengeluarkan lebih 1,000 kad akses plastik setiap tahun.
Satu jumlah yang besar dan kad akses elektronik dijangka dapat mengurangkan penggunaan plastik dengan ketara.
Kesan dari penjimatan dijangka terus meningkat pada masa depan apabila kad akses elektronik digunakan di semua cawangan perniagaan syarikat termasuk kilang, pusat penyelidikan, pusat penyelenggaran di dalam dan luar Korea.
Ciri-ciri kad akses elektronik Hyundai Motor Company:
- Memaparkan maklumat peribadi seperti nama dan gambar pada skrin LCD dan membolehkan pengenalan visual dibuat tanpa proses pengesahan berasingan.
- Penggera akan dibunyikan apabila pelawat memasuki kawasan yang tidak dibenarkan dan paparan LCD bertukar daripada putih kepada merah. Bilik kawalan boleh menjejaki kedudukan pelawat dalam masa nyata.
- Butang SOS di belakang kad sekiranya berlaku kecemasan.
Leave a Reply