SEBUAH persatuan keselamatan jalan raya di Perancis menggesa orang awam 'memandu seperti seorang wanita' untuk mengurangkan jumlah kematian akibat nahas jalan raya.
Persatuan Victimes & Citoyens (Victims & Citizens) turut melancarkan kempen menyangkal stereotaip lelaki sebagai kumpulan pemandu yang lebih baik berbanding wanita.
Persatuan itu menggunakan data Observatori Keselamatan Jalan Raya Negara Antara Kementerian Perancis 2022-2023 (National Interministerial Road Safety Observatory 2022-2023) dan kajian lain yang memaparkan statistik seperti berikut:
- Wanita merangkumi 42 peratus pengguna utama kereta.
- Kajian pertubuhan sosial TNS Sofres pada 2012 menunjukkan pemandu wanita memandu 11,200km setahun, iaitu hampir sama dengan lelaki 12,500km.
- 84 peratus kematian maut disebabkan lelaki.
- 88 peratus pemandu muda maut ialah lelaki.
- 93 peratus pemandu mabuk terlibat dalam kemalangan ialah lelaki.
- 84 peratus lesen ditarik balik membabitkan lelaki.
- 78 peratus orang terbunuh di jalan raya ialah lelaki.
- 75 peratus orang parah dalam nahas jalan raya ialah lelaki.
- 22 peratus terkorban di jalan raya ialah wanita, dan daripada jumlah itu, 26 peratus ialah penumpang wanita.
Victimes & Citoyens juga mendakwa nisbah wanita terlibat dalam nahas maut adalah lapan kali ganda lebih rendah berbanding lelaki. Malah wanita juga dikatakan kurang melakukan kesalahan jalan raya, terutama kesalahan berat.
Laporan Kerajaan Perancis mendedahkan, 3,550 orang maut di jalan raya di negara itu sepanjang 2022. Menurut laman web persatuan itu;
Apabila kita melihat pada angka itu, ia jelas. Untuk terus bernyawa di sebalik roda, perkara terbaik dilakukan orang lelaki ialah ikut tingkah laku sama seperti wanita."
"Secara statistik, memandu seperti seorang wanita membawa satu maksud - terus bernyawa."
Di Amerika Syarikat (AS), Institut Insurans bagi Keselamatan Lebuhraya (IIHS) mendakwa jumlah lelaki maut dalam nahas jalan raya adalah lebih dua kali ganda berbanding wanita untuk hampir setiap tahun, antara 1975 dan 2021.
IIHS berpendapat, perkara itu mungkin disebabkan:
- Lelaki memandu dalam jumlah jarak lebih tinggi berbanding wanita.
- Lelaki lebih mudah terlibat dengan aktiviti pemanduan berisiko seperti memandu laju, tidak memakai tali keledar dan berada bawah pengaruh alkohol.
SUMBER: Victims & Citizens | Business Insider
Leave a Reply