KERAJAAN Pulau Pinang dan Mass Rapid Transit Corp Sdn Bhd (MRT Corp) sedang meneliti sistem kapasiti-medium rendah (low medium-capacity) bagi projek Transit Aliran Ringan (LRT) Laluan Mutiara Pulau Pinang.
Pengerusi Jawatankuasa Infrastruktur, Pengangkutan dan Digital Pulau Pinang, Zairil Khir berkata;
Apabila kita bincang mengenai LRT, ramai bayangkan LRT seperti di Kelana Jaya Line, ia medium high-capacity (kapasiti tinggi sederhana), iaitu 15,000 hingga 30,000 penumpang sejam sehala dan ini sistem yang tidak sesuai untuk Pulau Pinang."
"Kita pun memang tidak akan pilih satu sistem seperti Laluan Kelana Jaya. Kita akan memilih sistem yang scalable. Boleh mula dengan kekerapan lebih kurang tren dua gerabak supaya apabila kita hendak tambah di masa depan, kita boleh letak tiga atau empat gerabak."
Berikut faktor diambil kira bagi pembinaan LRT Pulau Pinang:
- Keperluan unjuran penumpang.
- Kos pembangunan dan pengoperasian mengikut kasar kemampuan kewangan.
- Penggunaan sumber elektrik yang dihubungkan dengan Stesen Subkuasa Traksi (Traction Power Sub Station, TPSS).
Dengan mengoptimum kedua-dua faktor itu, Kerajaan akan menimbang pembinaan secara modular berdasarkan keperluan semasa dan akan datang.
Projek LRT Pulau Pinang dianggarkan mempunyai jarak jajaran sejauh 29km dengan 20 stesen, termasuk dua stesen pertukaran di Stesen Kamtar dan Stesen Penang Sentral, manakala, proses pembinaan pula bakal bermula September atau Oktober tahun ini.
SUMBER: Bernama
Leave a Reply