SALAH satu gergasi pengeluar kenderaan elektrik (EV), GAC Aion, merancang strategi untuk mendominasi pasaran EV, sekali gus memperluaskan lagi industri automotif di seluruh Indonesia bermula tahun ini.
Pemilihan Indonesia sebagai tempat pemasaran utama GAC Aion dilihat begitu strategik di Asean selain Thailand, dan ditambah kerjasama dengan Indomobil Group yang akan meningkatkan lagi komitmen untuk bersaing bersama jenama pengeluar EV yang lain.
Timbalan Presiden Aion Indonesia, Qin Bangshu berkata;
Dalam perancangan kami, ada dua strategi akan dilaksanakan. Pertama, GAC akan cuba memasuki pasaran B2B (fleet market) kerana sudah tiba masa B2b memulakan era penggunaan EV.
"Kedua, semestinya GAC juga akan menumpukan pasaran B2C (retail market) atau perseorangan."
Menurut Bangshu, pasaran B2B akan menumpukan kepada perkhidmatan e-hailing seperti Gojek, Grab, dan teksi di Indonesia. Antara model GAC yang sesuai dalam sektor perkhidmatan tersebut ialah GAC Aion Hyper HT.
GAC Aion Y Plus pula akan menumpukan pasaran B2C kerana sesuai digunakan untuk pemanduan di kawasan bandar dengan harga mampu milik.
Dari segi lain, perancangan ini mampu direalisasikan kerana kebanyakan teksi dan e-hailing sudah bertukar kepada EV jenama GAC di Guangzhou, China.
SUMBER: Kompas.com
Leave a Reply