THAILAND sudah lama menjadi destinasi pengeluar Jepun memasang kenderaan untuk pasaran Asean.
Situasi itu diteruskan pada era peralihan kenderaan elektrik (EV) dengan empat pengeluar bakal melabur 150 bilion baht (RM20.2 bilion) dalam industri EV di Thailand.
Jurucakap Kerajaan, Chai Wacharonke berkata, Toyota dan Honda akan melabur 50 bilion baht (RM6.7 bilion), manakala Isuzu dan Mitsubishi masing-masing menambah 30 bilion baht (RM4 bilion) dan 20 bilion baht (RM2 .7 bilion).
Pengeluaran trak pikap elektrik dijangka meningkat beberapa tahun akan datang apabila Thailand beralih daripada enjin pembakaran dalaman (ICE) kepada EV.
Wacharonke mengesahkan pengeluar tersebut mahu menjadikan Thailand sebagai hab pengeluaran EV dengan sokongan Kerajaan. Mereka turut menyokong teknologi penukaran bateri untuk kenderaan komersial.
Perdana Menteri menekankan pengeluar Jepun boleh memainkan peranan penting dalam membantu Thailand menjadi peneraju dalam pembuatan EV di Asean.
“Thailand berminat bekerjasama dengan pengeluar Jepun yang mahu meluaskan pelaburan dalam negara ini untuk mewujudkan faedah bersama bagi industri EV kedua-dua negara.”
Laporan itu juga menyatakan Persekutuan Industri Thailand menjangka Thailand akan membina 2.5 juta kenderaan menjelang 2030, dan 30 peratus daripadanya terdiri daripada EV.
Honda sudahpun mengambil langkah pertama ke arah pengeluaran EV skala penuh di Thailand. Awal bulan ini, pengeluar itu membuka barisan pengeluaran EV dan membina kenderaan utiliti sukan (SUV) e:N1 baharu, berasaskan HR-V.
SUV itu boleh dikatakan sama seperti model saudaranya, kecuali unit infotainmen skrin sentuh vertikal 15.1 inci yang besar dan motor elektrik tunggal yang menghasilkan output kuasa 150kW (201hp) dan tork 310Nm.
Bateri 68.8kWj memberikan jarak pemanduan 412km dengan maklumat pelancaran akan diumumkan suku pertama 2024. Malaysia turut menggalakkan pengeluar automotif membina EV. Namun, hanya Volvo (dengan XC40 dan C40) dan Mercedes-Benz (dengan EQS) yang komited membina kenderaan sifar emisi di Malaysia,.
smart pula sedang meneroka peluang bersama Proton, manakala pengeluar nasional Proton dan Perodua dijangka membina EV sendiri menjelang 2025.
SUMBER: BangkokPost
Leave a Reply