APLIKASI MYJalan menerima 6,380 aduan setakat 15 Disember 2023 berhubung pelbagai masalah dan kerosakan jalan raya, naik 396 aduan dalam tempoh seminggu berbanding 8 Disember lalu (5,984 aduan).
Perlu diingatkan, bukan semua aduan diterima aplikasi MYJalan yang berada di bawah bidang kuasa Kementerian Kerja Raya (KKR) atau agensinya, Jabatan Kerja Raya (JKR). Ini kerana sebahagian aduan dibuat terletak di bawah seliaan agensi lain (jalan Negeri dan fasiliti Negeri).
PERBANDINGAN ADUAN
Berdasarkan maklumat, cuma 1,688 aduan diterima melibatkan laluan jalan raya bawah seliaan JKR dan Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM). Baki aduan 4,692 kes lagi adalah luar bidang kuasa KKR (lihat no wrong door policy).
Bagaimanapun, Kementerian tetap menerima aduan membabitkan agensi lain menerusi aplikasi MYJalan, tetapi maklumat berkenaan disalurkan kepada pihak berkuasa tempatan (PBT) terlibat.
STATISTIK ADUAN
ADUAN BERTAMBAH BERBANDING MINGGU LALU
- Jalan berlubang 600 aduan direkodkan berbanding 539 aduan.
- Lampu jalan 316 aduan berbanding 294 aduan.
- Jalan rosak 314 aduan berbanding 296 aduan.
- Lampu isyarat 167 aduan berbanding 163 aduan.
- Garisan jalan 107 aduan berbanding 99 aduan.
- Halangan 84 aduan berbanding 77 aduan.
- Kemudahan awam naik satu aduan kepada 33 kes.
- Perabot jalan 23 aduan, naik satu kes baharu.
ADUAN KEKAL
- Papan tanda 34 aduan tidak berubah.
- Tanah runtuh kekal 10 aduan sepanjang tempoh dua minggu.
Leave a Reply