JENAMA kenderaan elektrik (EV) dari China, NIO ditubuhkan pada 25 November 2014. Pengeluar EV pintar ini bukan calang-calang kerana sudah membuka banyak rangkaian jualan dan servis di Eropah seperti Norway, Jerman, Belanda, Sweden dan Denmark.
NIO mempunyai sejumlah model merentasi segmen seperti ES8, EC7, ES7 (EL7), ET7, ES6 (EL6), EC6, ET5 dan ET57.
Seperkara menarik, tidak berapa lama selepas ditubuhkan, NIO pada 2016, memperkenalkan model EP9 (foto atas), iaitu antara model EV terpantas dunia.
Dalam memperluas penerimaan EV dalam kalangan pengguna, tidak dinafikan ramai ragu-ragu mengenai jarak pemanduan selain kemudahan pusat pengecasan.
Ini pula keupayaan terbaru ditunjukkan NIO ET7 yang perlu dipandang serius.
Pada 17 Disember lalu, Pengasas, Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) NIO, William Li (foto atas) membuktikan keupayaan produk syarikat itu dengan memandu NIO ET7 dari Shanghai ke Xiamen sejauh 1,044km dengan ditemani Naib Presiden Kanan NIO Power, Dr Fei Shen dan Pengurus Besar Tencent News, Chenxia Huang.
Model digunakan ialah NIO ET7 dengan pek bateri jarak jauh Ultra Long Range 150kWj baharu yang mana perjalanan mengambil masa 14 jam.
Selepas berhenti sementara dan menukar pemandu, NIO ET7 tiba di Xiamen dengan menggunakan 97 peratus bateri tanpa cas tambahan atau menukar bateri. Bateri baharu itu dikatakan boleh digunakan semua EV pintar keluaran NIO dan ditawarkan kepada pengguna melalui perkhidmatan langganan.
Keunikan lain, NIO ialah Power Swap Stations, iaitu pusat penukaran bateri. Setakat 19 Disember 2023, jumlah stesen sudah mencecah 2,289 outlet seluruh China, termasuk 33 outlet di Eropah dan terbaharu dibuka Amsterdam, Belanda pada 18 Disember lalu.
Sebelum itu pada 16 Disember, NIO sudah melakukan 34 juta penukaran, atau bersamaan 1.4 saat bagi setiap penukaran bateri.
Leave a Reply