HONDA Trail125 (2023) untuk pasaran Amerika Syarikat tampil dengan enjin 4-lejang 2-injap silinder tunggal 124cc SOHC penyejukan udara, sama seperti Super Cub (2022).
Di Jepun, Honda Trail125 dikenali sebagai Honda CT125 Hunter Cub yang mana model enjin baharu diperkenal tahun lalu.
Enjin Honda Trail125 (2023) menggunakan bahagian bawah (dengan kotak engkol direka baharu), atau dikacuk daripada enjin C110 pasaran Jepun dan SOHC dua injap bahagian atas Honda Grom.
Menurut Honda, enjin itu menghasilkan kuasa yang diperoleh pada setiap julat rev, sambil mengekalkan penggunaan bahan api yang ekonomi.
Berbanding sebelum ini, enjin 2023 lebih undersquare (diameter piston lebih kecil daripada ukuran lejang) dengan saiz gerek 50mm dan lejang 63.1mm, manakala nisbah mampatan 10.0:1.
Dibandingkan Super Cub, Honda Trail125 (2023) mempunyai saiz masukan lebih panjang dan talaan ekzos untuk kuasa daripada julat rendah hingga sederhana lebih tinggi.
Sproket belakang juga lebih besar dengan saiz 38 untuk gear rendah yang sesuai dengan konsep sebagai motosikal off-road dauntuk tunggangan jalan lasak.
Kotak udara direka supaya sepadan enjin dengan aliran udara pada bahagian panel tidak terganggu komponen lain. Penggunaan penapis jenis kertas dengan tiub sambungan dan kedudukan injektor membantu kelancaran tunggangan.
Enjin itu juga menggunakan penapis minyak boleh ganti yang menurut Honda ramai pemilik Honda Trail125 lebih gemar melakukan penyelenggaraan sendiri.
Antara ciri ikonik Honda Trail125 (2023) ialah mufler atas yang nampak sama, tetapi isi dalaman sudah diubah dengan unit tunggal bagi menggantikan sepasang penukar bermangkin (catalyzer) pada ekzos sebelum ini.
Perubahan itu membantu kecekapan silinder, manakala unit kawalan elektronik (ECU) diprogram untuk memaksimum prestasi dan kecekapan, manakala output alternator dipertingkat.
Transmisi kekal seperti model terdahulu jenis klac automatik 4-kelajuan. Sistem brek menggunakan brek cakera tunggal 220mm di depan dengan Sistem Brek Anti-Kunci (ABS) dan cakera tunggal 190mm di belakang.
Selain perubahan mekanikal, Honda Trail125 (2023) ditawarkan dalam warna baharu Pearl Organic Green (hijau). Kapcai off-road ini dijual pada harga AS$3,999 (RM17,740).
BACA >>> SUV Hibrid Gaya Sport Honda ZR-V e:HEV MUGEN Custom Concept (2023)
BACA >>> Honda CR-V Hybrid Racer (2023), SUV Buas dengan Enjin Hibrid 2.2L Turbo Kembar V6, 800hp!
Leave a Reply