ANTARA komponen kereta yang semakin canggih masa kini ialah lampu depan. Bukan saja canggih, pengeluar kereta juga pandai memainkan lampu depan 'dua tingkat', iaitu satu pada bampar dan satu lagi di hujung bonet.
Susunan tersebut dapat dilihat pada kenderaan pelbagai guna (MPV) Hyundai Staria yang anggun dengan lampu halus dan melintang sepanjang bonet dan satu lagi pada bampar.
Selain itu, lampu sesetengah kereta moden hari ini juga pintar, terang dan tidak menyilaukan. Sebagai contoh, lampu suluh tinggi (high beam) boleh diturunkan automatik supaya tidak menjejaskan pandangan pemandu di depan.
Hyundai sebelum ini melancarkan model elektrik Hyundai IONIQ 6 di Britain dengan rekabentuk aerodinamik dipanggil Electrified Streamliner.
Buat kali pertama di Eropah, model Hyundai menerusi IONIQ 6 dilengkapi lampu depan LED Matrix Beam dengan teknologi canggih Sistem Lampu Depan Pintar (Intelligent Front-Lighting System, IFS).
IFS berfungsi automatik dengan mematikan separuh lampu besar yang mengganggu pemandu lain apabila sistem mengesan kereta di depan atau bertentangan di jalan sebelah.
Sebelum IFS, sudah ada teknologi lain iaitu Bantuan Lampu Suluh Tinggi (HBA) yang mempunyai fungsi serupa supaya tidak menyilaukan pemandu lain ketika walam.
Sistem HBA standard berfungsi memadamkan lampu besar secara sementara apabila sistem mengesan kenderaan di depan atau yang menghampiri dari jalan sebelah. Seperti ] diperkata, HBA memadamkan terus lampu besar yang sedikit sebanyak menggangu fokus pemanduan.
IFS pula evolusi kepada HBA apabila hanya memadamkan sebahagian lampu besar yang menganggu pemandu lain. Teknologi IFS digunakan pada modul lampu besar Hyundai IONIQ 6 dengan nama khas dipanggil lampu Parametric Pixel.
IFS berfungsi dalam tiga langkah:
Pertama, kamera pada cermin depan mengesan kedudukan kenderaan di depan dan menghantar lokasi dan maklumat sudut kepada kontroler lampu depan.
Kedua, kontroler lampu depan membuat kiraan tentang zon gangguan yang menjejaskan pandangan pemandu lain dan menetapkan lampu LED yang terlibat daripada 16 segmen IFS lampu depan.
Ketiga, modul lampu besar akan memadamkan segmen atau bahagian lampu yang ditetapkan kontroler lampu dan membiarkan sebahagian lain menyala.
Hasilnya, pemandu masih dapat melihat dengan baik dalam keadaan gelap, manakala pemandu lain tidak terjejas akibat lampu besar yang sentiasa menyala dan menyilaukan.
BACA >>> Kajian: Hyundai Tucson Dipilih Kereta Paling Puas Hati Pembeli UK
BACA >>> UK Lancar Hyundai IONIQ 6 (2023) dengan Harga Mula RM251k, Bakal Masuk Malaysia?
Leave a Reply