BANYAK jenama automotif sudah menukar logo. Antaranya Volkswagen, Volvo dan Nissan yang tampil lebih ringkas dan bersahaja. Terkini, Citroën turut melakukan perkara sama menerusi identiti korporat dan logo baharu yang juga tampil ringkas.
Identiti baharu itu dibuat selari lonjakan mobiliti elektrik dan mengembangkan DNA teras syarikat, iaitu kemampuan, keberanian dan kesejahteraan pelanggan. Pakej identiti itu dihasilkan divisyen rekabentuk Citroën yang turut menerima manfaat kepakaran Studio Rekabentuk Stellantis.
BACA >>> #PanduUji: Citroen Grand C4 Space Tourer yang Lawa, Sedap Dipandu dan Harga Menarik!
BACA >>> Peugeot Tambah Varian Elektrik E 308, E 308 SW, Lancar Tahun Depan
Peugeot, yang juga berada di bawah Stellantis, terlebih dahulu memperbaharui logo dan identiti jenama pada Februari 2021.
Citroën pula pengeluar yang berada dalam kelab 100 tahun, atau lebih tepat 103 tahun, dan rupa baharu dibawa itu adalah terjemahan semula logo asal yang digunakan pengasasnya, André Citroën.
Logo itu diilhamkan daripada kejayaan syarikat kerja logam pertam yang menghasilkan sistem gear herringbone (tulang ikan) berbentuk chevron (V bersambung).
Bentuk dua V itu (deux chevrons) terus berevolusi hingga kini, daripada lingkaran bujur, oktagon, berkotak, bebas tanpa lingkaran dan kini kembali dalam lingkaran bujur. Logo baharu itu digunakan buat kali pertama pada penghujung September lalu untuk model konsep Citroën sebelum menyusul pada model baharu dan konsep akan datang.
Pengeluar automobil dari Perancis itu juga tampil dengan program identiti jenama korporat dan signatur jenama baharu, 'Nothing Moves Us Like Citroën' yang digunakan dalam aktiviti dan komunikasi produk dan korporat syarikat.
Menariknya, identiti baharu itu diilhamkan daripada jenama bukan automotif seperti kosmetik dan pakaian bagi menyampaikan ekspresi jenama yang lebih mesra dan selesa dipandang apabila berada dalam situasi berbeza. Pembaharuan dibuat itu turut mengembalikan warna Monte Carlo Blue yang diilhamkan daripada model ikonik seperti 2CV dan DS.
Warna ini juga digunakan pada identiti jenama untuk korporat dan perniagaan. Warna Infra-Red pula akan menggantikan warna merah yang digunakan sekarang dalam percetakan, digital dan fizikal.
BACA >>> Stellantis Kini Pemilik Penuh Kilang Naza di Gurun, Pengeluaran Peugeot Kembali Aktif
BACA >>> Selepas Hampir Dua Dekad, Citroën C1 Tamat Pengeluaran, Ami Electric Jadi Pengganti
Leave a Reply