PERTUBUHAN Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menyambut baik keputusan Malaysia mewajibkan pemasangan Sistem Brek Anti-Kunci (ABS) untuk motosikal baharu dalam tempoh dua tahun lagi.
Utusan Khas Setiausaha Agung PBB untuk Keselamatan Jalan Raya, Jean Todt berkata, Malaysia memberikan contoh dalam mengekang masalah kemalangan tinggi dalam kalangan penunggang motosikal yang menjadi punca utama kematian akibat nahas jalan raya di negara membangun.
BACA >>> #TahukahAnda: Kenapakah Jentera Kelas Premier MotoGP Guna Brek Karbon?
Beliau berkata dipetik portal FMT;
Ini keputusan terbaik dilakukan Kerajaan Malaysia yang menumpukan inisiatif pada salah satu bahagian paling terdedah kepada isu keselamatan jalan raya."
Todt turut menyatakan sokongan kepada rancangan Malaysia dalam mesyuarat dengan Menteri Pengangkutan, Dr Wee Ka Siong dan Pengerusi Institut Kajian Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS), Wong Shaw Voon selepas mesyuarat Peringkat Tinggi PBB berhubung keselamatan jalan raya di New York, minggu lalu.
Berdasarkan rekod polis, 80,952 penunggang motosikal maut akibat kemalangan di Malaysia sejak 2001. Setakat Ogos tahun lalu, 70 daripada 100 kematian jalan raya ialah penunggang motosikal, sekali gus meletakkan Malaysia semakin hampir untuk mengatasi Thailand sebagai negara paling tinggi dunia dengan kadar kematian penunggang motosikal.
Apa saja yang boleh dilakukan untuk menjadikan motosikal lebih selamat adalah sangat digalakkan, dan sistem ABS ini, jika berjaya pada mana-masa peratusan dengan kajian dilakukan, ia adalah sangat bernilai," kata Todt.
Bagaimanapun, Todt mengingatkan ABS tidak sepatutnya dianggap sebagai ukuran keselamatan muktamad untuk motosikal seperti menggantikan pemakaian helmet. Beliau turut menggesa pengeluar motosikal global mematuhi regulasi keselamatan kenderaan Malaysia.
Automobil memiliki sejarah penggunaan peranti keselamatan paling penting (untuk kereta), seperti tali keledar, beg udara, ABS dan lain-lain. Akhirnya, tiada siapa mempertikaikan lagi (ciri keselamatan diwajibkan) selepas beberapa tahun.
Apa perlu dipastikan ialah standard sama diaplikasikan pada kereta dan motosikal di negara membangun dan negara maju. Ini memerlukan kerjasama kedua-dua pihak antara pengeluar dan Kerajaan," kata Todt lagi.
BACA >>> Motosikal 150cc ke Atas Akan Wajib Ada ABS!
BACA >>> #TahukahAnda: Kenapa Ciri ABS Penting untuk Motosikal?
SUMBER: FMT
Leave a Reply