SISTEM bantuan penunggang elektronik yang ditawarkan pengeluar motosikal masa kini semakin banyak dan rumit daripada ciri bantuan menumpukan prestasi seperti ABS Belok, Kawalan Traksi, dan bantuan mod tunggangan hingga ciri keselesaan seperti Kawalan Jelajah Adaptif (ACC).
Terbaharu, Yamaha merancang sesuatu yang lebih besar membabitkan sistem stereng kuasa elektrik (EPS) baharu untuk motosikal.
BACA >>> Motosikal Rali China Excelle ZF 450 LS Rally Tunggu Masa Terjah Pasaran Global
Masih di peringkat prototaip, ciptaan baharu itu adalah sebahagian daripada Inisiatif Mobiliti Transformasi (TMI) dalam usaha menambah baik aspek kestabilan dan ketangkasan, terutama untuk jentera besar dan berat.
Teknologi EPS Yamaha itu menggunakan sonsor tork magnetostriktif yang berbeza daripada sistem sedia ada pada kereta dan kenderaan empat roda lain. Sistem ini memberikan fungsi dua dalam satu (2-in-1) yang membolehkan ia beroperasi sebagai damper stereng pada halaju tinggi, dan menyediakan bantuan pengendalian pada halaju rendah.
Yamaha berpendapat, usaha meningkatkan aspek kestabilan dan ketangkasan, termasuk mengurangkan keletihan penunggang mampu menambah tahap keseronokan, keselamatan dan keselesaan.
Aktuator EPS menggunakan sonsor tork untuk mengubah signal elektrik kepada pergerakan fizikal dengan memberikan dunia peranan unik. Apabila menggunakan damper stereng, EPS akan mengurangkan pergerakan bar hendal yang tidak diingini pada halaju tinggi dengan menangani tekanan luar daripada permukaan jalan. Pada halaju rendah pula, ciri bantuan pengendalian akan beroperasi untuk membantu pergerakan bar hendal mengikut input penunggang.
Dalam erti kata lain sistem EPS baahru dibangunkan Yamaha ini akan memberikan bantuan pengendalian aktif, dan pada masa sama mengekalkan fiil semula jadi kepada penunggang. Sebagai sebahagian ujian dunia sebenar, teknologi ini diuji pada jentera lumba YZ450FM (foto atas) dan YZ250FM yang beraksi dalam Kejuaraan Motocross Seluruh Jepun (AJMC).
Data diperoleh daripada ujian akan digunakan untuk membantunkan EPS yang bakal digunakan pada model pengeluaran. Selain kegunaan off-road, sistem EPS Yamaha ini juga dapat membantu menambah baik keselesaan dan keupayaan tunggangan jarak jauh motosikal jalanan seperti streetbike, cruise dan sport-tourer.
BACA >>> Italdesign Patenkan Teknologi Tali Keledar untuk Motosikal
BACA >>> Teknologi AI Akan Tentukan Siapa Layak Tunggang Motosikal di Singapura
SUMBER: RideApart
Leave a Reply