DESAS-desus ketibaan Kawasaki ZX-4R semakin bertiup kencang di Jepun ketika pengeluar itu dikatakan sedang bersiap sedia melancarkan sportbike generasi baharu di pasaran Eropah.
Debat menegnai enjin 4-silinder sebaris 400cc sudah kedengaran sejak pembangunan dan pelancaran sportbike ZX-25R di Asia pada 2020. Cuma model 250cc itu gagal memasuki pasaran Eropah disebabkan halangan standard emisi.
BACA >>> Interviu: Kenapa Projek Kawasaki ZX-25R Dibangunkan Semula?
Susulan itu, Kawasaki membangunkan trenkuasa 400cc baharu yang akan dipasang pada badan ZX yang berpotensi dieksport ke Eropah. Bagaimanapun, belum ada bukti kukuh menyokong teori berkenaan.
Majalah permotoran Jepun, Young Machine pernah menyiarkan lakaran grafik ZX-4R pada kulit depan edisi April 2022 yang dikatakan imej paling mirip dengan produk sebenar sekiranya Kawasaki melancarkan model tersebut.
Walaupun nampak mirip ZX-25R, model ZX-4R dilihat banyak meminjam rekabentuk generasi terbaharu ZX-10R. Ini dapat dikesan menerusi lampu depan lebih ke dalam dan panel depan tajam. Rombakan juga dibuat pada tambahan ventilator udara depan.
Ciri premium yang dijangka ditawarkan ialah kawalan traksi Kawasaki Traction Control (KTC) dengan kawalan gelincir tayar, fork terbalik (USD) dan opsyen mod kuasa. Bagaimanapun, tiada butiran kuasa dikongsi, tetapi dipercayai sekitar 75hp-100hp jika Kawasaki berhajat mahu menandingi Yamaha R7 dan Aprilia RS660.
Persoalan lain, adakah ZX-4R ialah model pengganti ZX-6R yang sudah dihentikan pengeluaran? Atau akan muncul model baharu ZX-6R?
Jika dilihat kes Yamaha, firma itu menamatkan R6 dengan melancarkan R7 yang lebih lembut, tetapi berjiwa pasaran massa. Khabarnya, ada juga R9 dibangunkan daripada MT-09 yang mungkin lancar tahun ini.
BACA >>> Lakaran Paten Model Kawasaki Ninja ZX-4R Bocor!
BACA >>> Kawasaki Mahu Lancar Z250 Versi 4-Dapur Tahun Depan?
BACA >>> Modenas-Ninja 250 CKD Debut Suku Pertama 2022, EMOS-Kawasaki Mula Operasi Tahun Depan
Leave a Reply