BERIKUT ialah ringkasan kenyataan dikeluarkan Honda Malaysia mengenai beberapa isu kontroversi berhubung beg udara Takata.
KENYATAAN KESAL & MAAF
Honda Malaysia sejujurnya kesal atas kesukaran disebabkan panggilan balik inflator beg udara Takata dan memohon maaf kepada pelanggan yang terjejas akibat masalah kekurangan stok alat ganti tersebut dan ketidakmampuan memenuhi tuntutan permintaan pelanggan baru-baru ini.
JAMINAN KOMITMEN
Honda Malaysia memberi jaminan komitmen untuk menangani segala permasalahan berlaku dengan:
- Menggesa Takata meningkatkan bekalan alat ganti penukaran.
- Meluaskan stok bekalan daripada pembekal lain seperti Daicel, Autoliv dan TRW.
- Memastikan bekalan alat ganti penukaran sentiasa siap ada.
BEKALAN ALAT GANTI DAN STOK SIAP ADA
Honda Malaysia kini bekerja bersama Takata Corporation untuk meningkatkan bekalan alat ganti penukaran. Berikut ialah hasil dicapai dan perancangan yang dibuat:
- Inflator beg udara Takata bahagian PEMANDU sudah mula tiba sejak minggu lalu.
- Alat ganti akan dipastikan dihantar kepada semua wakil servis seluruh negara secepat mungkin.
- Honda Malaysia akan mempunyai stok inflator beg udara bahagian PEMANDU 100 peratus menjelang pertengahan Ogos ini (bulan hadapan).
- Bekalan stok alat ganti penukaran inflator beg udara PENUMPANG DEPAN tidak dapat dipastikan 100 peratus siap ada. Ini disebabkan masalah kekurangan alat ganti peringkat global sejak Mei lalu.
- Proses penukaran inflator beg udara Takata mungkin dilakukan serentak pada bahagian PEMANDU dan PENUMPANG DEPAN pada satu-satu masa. Ataupun ditukar pada hari berasingan, bergantung kepada stok alat ganti penukaran inflator beg udara bahagian PENUMPANG DEPAN.
BACA >>> 7 Perkara Penting yang Perlu Anda Tahu Tentang Isu Beg Udara Takata
KAPASITI SERVIS
Honda Malaysia juga cuba meningkatkan kapasiti penyenggaraan bagi melancarkan proses panggil balik. Berikut adalah langkah dibuat:
- Memberikan lebih keutamaan kepada penukaran inflator beg udara.
- Mengurangkan ambilan kereta untuk temu janji penyenggaraan normal sebanyak 50 peratus bagi memberi laluan kepada proses penukaran inflator beg udara.
- Bagi pemilik terjejas disebabkan perubahan jadual, Honda Malaysaia sedia melanjutkan tempoh penyenggaraan yang turut membabitkan tempoh waranti.
- Membuka 3 Hab Sentral sementara untuk meningkatkan kapasiti servis panggil balik. Tiga hab berkenaan akan beroperasi tujuh hari seminggu. Lokasi Hab Sentral akan dimaklumkan kemudian.
- Membuka Hab Mobil seluruh negara supaya pelanggan lebih senang datang ke lokasi penyenggaraan. Lokasi dan butiran Hab Mobil juga akan diumumkan kemudian.
- Mewujudkan laman web khas, www.productrecall.honda.com.my supaya pelanggan dapat memahami aliran proses panggil balik. Malah, set jawapan bagi soalan kerap ditanya (FAQ) juga disediakan untuk menangani masalah pelanggan.
- Kenderaan import Honda juga termasuk dalam liputan penukaran inflator beg udara Takata walaupun tidak dibeli daripada pengedar rasmi. Boleh hubungi mana-mana wakil sah Honda dalam negara untuk mendapatkan maklumat lanjut. Lebih penting, kos alat ganti dan buruh akan ditanggung Honda.
PEMBERITAHUAN
Honda Malaysia menegaskan akan sentiasa menyampaikan peringatan dan makluman kepada pelanggan mengenai kepentingan menukar beg udara terjejas. Berikut ialah perkara dilakukan Honda Malaysia:
- Mengirim lebih 240,000 surat kepada pemilik.
- Mengiklankan kempen dan mengeluarkan siaran media kepada umum.
- Menyiarkan notis di laman web www.honda.com.my, termasuk mewujudkan carian VIN (nombor casis) bagi kenderaan terjejas di laman web berkenaan.
- Kempen bergerak di semua aktiviti turun padang dan jelajah bergerak.
- Menghantar e-mel kepada lebih 126,000 pelanggan.
- Berkongsi maklumat mengenai panggil balik dalam majalah ‘With Dreams’.
- Menelefon lebih 2,000 pelanggan.
Pelanggan Honda boleh sentiasa memeriksa status panggil balik kenderaan mereka dengan melayari laman web www.honda.com.my atau www.productrecall.honda.com.my atau hubungi saja talian bebas tol 1-800-88-2020.
BACA >>> Lagi Kemalangan Maut Akibat Beg Udara Honda Meletup
Leave a Reply