JEPUN melabuhkan tirai 2019 dengan menjual hanya 331,307 unit motosikal di pasaran tempatan, merosot buat tahun kelima berturut-turut. Jumlah jualan itu melibatkan semua segmen motosikal, termasuk model import.
Sebagai perbandingan, Jepun cuma menjual 335,572 unit motosikal pada 2018. Dalam segmen moped di Jepun, motosikal kelas itu terbahagi kepada dua kategori utama, iaitu bawah 50cc, dan 50cc-125cc.
BACA >>> #BikinMotor: Kenzo Honda Goldwing Sentuhan DMOL - Tribut Pelumba Legenda Jepun
Penurunan jualan motosikal paling ketara ialah kelas bawah 50cc, merosot lebih 60,000 unit dalam tempoh lima tahun.
- Jualan 2015: 193,842 unit
- Jualan 2019: 132,086 unit
Bagi kelas motosikal lebih 50cc, graf prestasi jualan naik turun dalam tempoh sama, tetapi masih menunjukkan ada rekod peningkatan.
- Jualan 2015: 178,854 buah
- Jualan 2019: 199,121 buah
SEGMEN 50cc BAKAL PUPUS?
Pengerusi Suzuki, Osamu Suzuki pernah meramalkan motosikal kategori 100cc ke bawah mungkin pupus tidak lama lagi.
Kelas motosikal 125cc hingga 150cc akan isi kekosongan itu menjadi segmen motosikal paling kecil."
Jentera 50cc yang masih dijual di Jepun hari ini diibaratkan sebagai ikon dalam industri motosikal Negara Matahari Terbit itu. Segmen tersebut turut membantu Honda melakar nama dalam sejarah dunia menerusi jualan Super Cub yang mencapat jualan hampir 100 juta di peringkat global.
BACA >>> Yoshimura Perkenal Sistem Ekzos Penuh untuk Honda Super Cub
APAKAH PUNCA JUALAN MOPED MEROSOT?
Di Jepun, motosikal dikategorikan mengikut tiga jenis kapasiti enjin iaitu:
- Mini: 125cc hingga 250cc
- Kecil: 250cc hingga 400cc
- Besar: Lebih 400cc
Kejatuhan jualan motosikal paling utama ialah moped. Pada 1980-an, Jepun mampu menjual hingga 2.8 juta moped setahun. Pada masa itu, Honda Super Cub 50 menjadi motosikal pilihan ramai peniaga penghantaran surat khabar dan barangan.
Antara punca jualan moped semakin terjejas di Jepun ialah:
- Era 1980-an menyaksikan kebangkitan skuter sebagai segmen motosikal baharu untuk tujuan mobiliti, pengangkutan ke sekolah dan membeli-belah.
- Kempen sekatan pemilikan lesen pada era 1990-an untuk pelajar sekolah tinggi dengan tiga saranan 'jangan' iaitu:
- Jangan ambil lesen
- Jangan benarkan (beli)
- Jangan memandu
- Kawalan emisi sejak 1998 yang memaksa pengeluar motosikal mengubah enjin 2-lejang kepada 4-lejang. Ini menyebabkan kenaikan kos pengeluaran.
- Tindakan penguatkuasaan kesalahan parkir. Walaupun moped tidak mengambil banyak petak parkir berbanding kereta, tetapi kekurangan penyediaan petak parkir menyebabkan pemilik motosikal berdepan kesalahan parkir.
- Perkhidmatan perkongsian basikal (ingat lagi trend Obike?) dan basikal elektrik mendapat tempat dalam kalangan pengguna Jepun. Ini secara langsung menjejaskan jualan moped tahun demi tahun.
SIAPA KUASAI PASARAN MOTOSIKAL JEPUN?
JENAMA TEMPATAN
Honda mendahului pasaran motosikal Jepun dengan menguasai 45.6 peratus pasaran walaupun jualan jenama itu susut 3.6 peratus berbanding 2018. Berikut senarai kedudukan jenama dan jualan di Jepun:
1. Honda - 174.679 unit
2. Yamaha - 79,920 unit
3. Suzuki - 61,592 unit
4. Kawasaki - 21,035 unit
JENAMA ASING
1. Harley-Davidson - Jenama asing pilihan ramai pembeli Jepun
2. Husqvarna - Jenama asing paling pantas berkembang dengan pertumbuhan 99.6 peratus berbanding tahun terdahulu.
Leave a Reply