PLUS Malaysia Berhad (PLUS) semalam mula menghentikan perkhidmatan tambah nilai di semua lorong keluar plaza tol lebuh raya itu dalam usaha melancarkan trafik dan mengurangkan kesesakan lalu lintas disebabkan aktiviti isian semula kad prabayar Touch 'n Go (TnG).
Ini termasuk menjamin keselamatan petugas PLUS berikutan berlaku beberapa insiden kemalangan akibat kenderaan merempuh pondok tol.
Terbaharu, TnG menjadi sasaran kritikan warga maya, terutama di Twitter sebagai respon kepada tindakan PLUS menamatkan lorong tambah nilai tersebut. Sebagai makluman, PLUS dan TnG adalah dua entiti berbeza.
Kini tanda pagar #MansuhTouchNGo mula ditularkan warga maya di Twitter yang mengecam TnG kerana mengenakan caj tambahan 50 sen di premis tambah nilai bukan di bawah TnG. Namun menurut TnG, caj itu tidak diambil TnG, sebaliknya dikenakan penyedia perkhidmatan.
BACA >>> Tiada Lagi Tambah Nilai di Lorong Keluar PLUS, Esok!
KOMEN KAMI
Ini bukan isu baharu. TnG sebelum ini pun dikritik teruk kerana mengenakan caj 10 peratus untuk bayaran parkir guna kad. Ironinya, bayaran parkir secara tunai tidak pula dikenakan apa-apa caj tambahan. Bukankah kita bayar parkir menggunakan kad untuk melancarkan urusan pembayaran parkir kenderaan?
Memanglah TnG cakap caj itu dikenakan penyedia perkhidmatan seperti stesen minyak atau syarikat parkir, tetapi bukankah itu menunjukkan TnG tidak menawarkan apa-apa komisen kepada penyedia perkhidmatan tambah nilai?
Ingat lagi isu caj dikenakan syarikat telekomunikasi jika pengguna membuat isian semual kad prabayar di ejen atau poenyedia perkhidmatan luar. Contohnya, pengguna buat isian semula RM10, tetapi ditolak beberapa sen sebagai caj. Bukankah situasinya sama saja seperti TnG?
TnG yang sepatutnya memberikan komisen kepada penyedia perkhidmatan isian semula, dan bukan biarkan mereka mengenakan caj ke atas pengguna. Takkan ini nak kena ajar?
BACA >>> #SembangDeras: Kaitan Smart Tag Cikai dan Proton. Kenapa Produk Kita, Maruah Kita?
Leave a Reply