JIKA sebelum ini Toyota menawarkan Crown Sport Hybrid (HEV) di Jepun, kini giliran Crown Sport Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV) untuk pelanggan di sana.
Pengembaraan Crown memang menarik melalui Crown Crossover HEV, Crown Sport HEV, Crown Sedan HEV dan juga Crown FCEV yang menggunakan teknologi sel bahan api hidrogen.
Penawaran tersebut merupakan strategi pelbagai pendekatan Toyota di dalam agenda elektrifikasi dan tidak tertumpu pada kenderaan elektrik bateri (BEV) sahaja.
Crown Sport PHEV menggunakan enjin sama seperti Crown Sport Hybrid iaitu A25A-FXS 2.5 liter Dynamic Force.
Enjin itu dipadan bersama motor pacuan output densiti tinggi dengan keseluruhan sistem menghasilkan 225 kilowatt (kW) atau 306 ps.
Bateri litium-ion kapasiti tinggi dipasang di bawah lantai pada bahagian tengah kereta dan satu keistimewaan PHEV ialah mod elektrik penuh untuk pemanduan harian.
Cas penuh bateri Crown Sport PHEV boleh digunakan sehingga 90 kilometer (km) dan mod hibrid mempunyai kadar penggunaan bahan api 20.3 kilometer per liter (km/l).
Dibekalkan tangki petrol 55 liter, Toyota memaklumkan kereta ini boleh dipandu sehingga 1,200 km atau lebih. Menarik bukan?
Crown Sport PHEV menggunakan sistem pacuan 4WD elektrik E-Four dan kuasa yang dihasilkan sistem hibrid plug-in dibahagikan sepenuhnya kepada keempat-empat roda.
Sistem itu meningkatkan lagi kestabilan di selekoh dan juga ketika memandu di dalam hujan atau salji.
Crown Sport PHEV diasaskan dari Crown Sport Hybrid Sport Z namun berbeza dari segi perkakasan pengendalian.
Sebagai contoh, Toyota menambah pendakap pada terowong lantai untuk mendapatkan keseimbangan ketegaran badan yang optimum.
Karakteristik geseran dan daya redaman penyerap hentak depan dan belakang juga dioptimumkan.
Selain itu, sistem Adaptive Variable Suspension (AVS) yang mengawal daya redaman penyerap hentak setiap roda secara bebas mengikut keadaan jalan dan input pemandu memberikan pemanduan lancar dan stabil.
Crown Sport PHEV juga dilengkapi pedal penukar gear untuk pemanduan mengasyikkan. Set brek terdiri daripada cakera 20 inci dan kaliper enam omboh warna merah dan dilindungi rim 21 inci.
Kedudukan kedua-dua angkup depan dan belakang diletakkan pada kedudukan sama iaitu secara depan - depan.
Bahagian dalam kereta sama menyerlah dengan bahagian luar. Toyota menggunakan skema warna hitam dan merah dan pemandu serta penumpang sisi dipegang kerusi sport.
Berikut ciri-ciri kefungsian elektrik Crown Sport PHEV:
- My Room Mode - Penumpang dapat menikmati penyaman udara dan sistem audio dari punca kuasa luar semasa kereta sedang dicas. Enjin tidak perlu dihidupkan.
- Dilengkapi pembekalan kuasa luar 1,500W (AC 100V) yang boleh digunakan semasa berkhemah atau kecemasan seperti terputus bekalan elektrik.
- Pengecasan pantas 80 peratus dalam tempoh 38 minit.
- Fungsi Vehicle to Home (V2H) untuk membekalkan tenaga elektrik kepada kediaman.
- Selain mod pembekalan BEV untuk perkakasan luar, mod pembekalan luar HEV juga boleh menguasakan perkakasan elektrik.
- Di dalam mod HEV, tenaga elektrik dibekalkan dari bateri sehingga tahap yang ditetapkan dan selepas itu enjin mengambil alih sebagai pembekal kuasa elektrik.
- Dengan cas penuh bateri dan juga setangki penuh petrol, sistem kereta mampu menyediakan tenaga elektrik sekitar 6.5 hari (10 kWj/400W per jam).
Toyota menyasarkan jualan Crown Sport PHEV sebanyak 300 unit sebulan dan satu-satunya varian iaitu SPORT RS ditawarkan pada harga JPY¥7,650,000 (RM247,443).
Toyota Crown Sport PHEV:
Toyota Crown Sport Hybrid:
Leave a Reply