• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Auto Terkini / #TahukahAnda: Aerodinamik Ford Mustang GTD dengan Ciri DRS dan Profil Kereta Boleh Naik-Turun

#TahukahAnda: Aerodinamik Ford Mustang GTD dengan Ciri DRS dan Profil Kereta Boleh Naik-Turun

July 13, 2024 By Abang Hirata Leave a Comment

46
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


FORD Mustang GTD ialah kereta luar biasa yang diilhamkan daripada Mustang GT3 yang bersaing dalam kejuaraan enduran Le Mans 2024.

Model ini ibarat jentera lumba jalanan dengan nama GTD merujuk kepada kelas GTD dalam siri perlumbaan Persatuan Sukan Permotoran Antarabangsa (IMSA) di Amerika Utara yang mengikut regulasi teknikal GT3 FIA.

Sayap belakang dibuka
Sayap belakang ditutup

Enjin 5.2L V8 supercas dibikin khas dengan output kuasa lebih 800hp dan kelajuan maksimum pada had rev (redline) lebih 7,500rpm.

Kuasa enjin dihantar ke roda belakang menggunakan syaf pacu (driveshaft) gentian karbon dan transmisi automatik dual klac (DCT) 8-kelajuan pada gandar belakang (rear transaxle) untuk nisbah agihan sama banyak antara roda depan dan belakang.

Apabila tayar menyentuh permukaan dan 73 selekoh Nürburgring, Mustang GTD disasarkan mencatat masa pusingan bawah tujuh minit.

Antara faktor membantu ialah teknologi aerodinamik aktif Mustang GTD yang belum pernah diguna pada model jalanan Ford dan juga tidak sah untuk jentera lumba GT3.

Sistem Pengurangan Seretan (DRS)

Kepak (flap) dibuka
Kepak (flap) ditutup

Nadi kepada prestasi aerodinamik Mustang GTD ialah Sistem Pengurangan Seretan (DRS) yang menggunakan sistem hidraulik bagi mengubah sudut sayap belakang dan mengaktifkan kepak di bahagian bawah depan kereta.

Sistem itu digunakan bagi mendapatkan keseimbangan yang betul antara aliran udara untuk halaju dan daya mendap bagi cengkaman mengikut keadaan prestasi.

Ketua jurutera program GTD, Greg Goodall berkata, setiap permukaan, bukaan badan dan liang kereta mempunyai fungsi tersendiri, dengan udara dialirkan untuk tujuan seperti penyejukan, aerodinamik dan daya mendap.

Ketika Mustang GTD menempuh selekoh tajam, cengkaman kereta lebih penting daripada halaju dan sistem DRS akan menutup sayap atas dan kepak bagi menghasilkan kerajang udara (airfoil) bersepadu.

Tujuannya, menjana tambahan daya mendap bahagian belakang dan membantu GTD melalui selekoh dengan lebih laju tanpa kehilangan cengkaman.

Bahagian bawah depan kereta yang dibentuk seperti lunas (keel) berperanan membantu mengeluarkan udara yang datang dari depan melalui bahagian dalaman roda depan (wheel wells) dan liang besar fender.

Tujuannya, mewujudkan sudut tekanan pada bahagian bawah yang berfungsi seperti sedutan supaya bahagian depan kereta stabil ketika melalui selekoh.

Gambaran kepada ciri di atas boleh difahami melalui gambar sediakan dengan merujuk bukaan sayap belakang terbuka dan tertutup.

Badan Tinggi dan Rendah

Sayap belakang ditutup
Sayap belakang dibuka

Bagi pemanduan harian atau sebelum sampai ke litar, Mustang GTD perlu melalui bonggol jalan dan sebagainya dan sebaik saja sesi hari litar bermula atau apabila diperlukan, badan kereta boleh direndahkan.

Suspensi Mustang GTD menerusi mod Track dapat menurunkan badan sebanyak 40mm untuk membantu meningkatkan aliran udara bagi melepasi dan melalui badan kereta.

Kerja perincian aerodinamik dilakukan dengan beribu-ribu jam simulasi aliran udara vuitual menggunakan komputer berkuasa tinggi, dan ujian masa di litar seperti Road Atlanta di Amerika Syarikat dan Spa di Belgium.

Harga dan Jualan

Ford memaklumkan Mustang GTD dijangka tersedia pada penghujung 2024 atau awal 2025. Harga rasmi pula belum disahkan dan dijangka bermula AS$300,000 (RM1,400,700).

Sayap belakang ditutup
Sayap belakang dibuka
Sayap belakang ditutup
Sayap belakang dibuka
Kepak (flap) dibuka
Kepak (flap) ditutup
Sayap belakang ditutup
Sayap belakang dibuka

Related

46
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Auto Terkini Tagged With: Auto Terkini, Fod Mustang GTD, Ford, Ford Mustang, Mustang GTD, Roda4, tahukah anda

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Honda Forza 125 2026 Perkenal Warna Baharu, Edisi Khas di Eropah
    Honda Forza 125 2026 Perkenal Warna Baharu, Edisi Khas di Eropah
  • Morbidelli C252V 2025 - Cruiser 250cc dengan Enjin V-Twin!
    Morbidelli C252V 2025 - Cruiser 250cc dengan Enjin V-Twin!
  • Proton Saga Serba Baharu Catat 10,000 Tempahan Dalam 5 Hari, Satu Setiap 43 Saat!
    Proton Saga Serba Baharu Catat 10,000 Tempahan Dalam 5 Hari, Satu Setiap 43 Saat!
  • MBSA Mula Tunda Kenderaan Terbiar Januari 2026
    MBSA Mula Tunda Kenderaan Terbiar Januari 2026

Pandu Uji

Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025

#TunggangUji: Betul Ke Yamaha NVX SP Rasa Macam Ada Turbo atau Sekadar 'Hype'?

Pandu uji Hundai Tucso dan Santa Fe dari KL - Desaru

#PanduUji: Jelajah Hyundai Tucson, Hyundai Santa Fe 2025 dari KL ke Desaru

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

Pandu uji Chery Tiggo Cross KL-Terengganu

#PanduUji: Boleh ke Chery Tiggo Cross Ulang Alik KL-Terengganu Setangki Petrol Penuh?

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my