RAMAI yang tidak mengenali lelaki ini berbanding tokoh-tokoh automotif lain seperti Karl Benz, Henry Ford atau Gottlieb Daimler. Faktanya, Béla Barényi dalam sejarah automobil dunia dikenali dengan julukan 'Bapa Keselamatan Pasif' atas komitmen beliau membangunkan ciri keselamatan kenderaan sepanjang hayatnya.
Hasil ciptaan Barényi sudah menyelamatkan beribu-ribu nyawa dan kini masih menjadi standard keselamatan automotif hari ini. Ada lebih 2,500 paten yang berasal daripada ciptaannya. Malah, beliau turut dinobatkan sebagai salah seorang pereka paling hebat pada abad ke-20.
ANAK HARTAWAN TERBUANG
Béla Barényi atau nama penuhnya, Béla Viktor Karl Barényi dilahirkan di Hirtengberg dekat Vienna pada 1 Mac 1907. Jalan raya pada era itu didominasi kenderaan jenis kereta kuda, manakala jentera automobil masih lagi dianggap sesuatu yang asing. Namun, persamaan kedua-dua kenderaan itu adalah ia bukan aset yang mampu dimiliki orang kebanyakan.
Bagaimanapun, Barényi bertuah kerana dilahirkan dalam kemewahan, di mana ibu bapanya ialah keluarga hartawan Austria di Austria-Hungary yang membolehkan beliau menaiki kereta Austro-Daimler (gambar atas) sejak kecil lagi. Apabila Perang Dunia Pertama meletus, nasib Barényi yang masih kecil langsung berubah yang menyaksikan bapanya terbunuh ketika beliau baru berusia 10 tahun.
PELAKAR PERTAMA KERETA RAKYAT
Kemelesetan ekonomi selepas perang memaksa Barényi berhenti sekolah kerana ibunya tidak lagi mampu membiaya kos pengajiannya. Namun, beliau menemui jalan untuk melayakkan diri sebagai pelajar kejuruteraan di Kolej Teknikal Vienna (kini Universiti Teknologi Vienna) atau TU Wien bagi kursus Kejuruteraan Mekanikal dan Elektrikal pada 1924.
Salah satu projek pertama Barényi ialah rekaan hujung depan kereta (seperti bampar) yang berupa bahagian mendatar dan dibatasi dua penjuru mendatar di hujung. Bahagian berkenaan ialah elemen gaya utama yang dipanggil sebagai 'Rupa Baharu' dalam desain bagi beberapa tahun akan datang dan banyak digunakan dalam rekabentuk automobil.
Barényi juga sudah memikirkan tentang 'kereta rakyat', di mana lakaran yang dihasilkan pada 1924-1925 itu membuktikan beliau ialah bapa intelektual bagi 'kereta rakyat' atau 'Volkswagen' yang menjadi antara ciptaan penting kira-kira 20 tahun kemudian - era Adolf Hitler.
BACA >>> Inilah Satu-Satunya Legasi Adolf Hitler yang Disayangi Dunia…
TEKANAN 'GREAT DEPRESSION'
Barényi berjaya bergelar graduan pada 1926 dengan keputusan cemerlang. Tahun sama juga Daimler-Motoren-Gesellschaft (Daimler Motor Company, DMG) bergabung dengan Benz & Cie. Fasa 'Great Depression' masih berlarutan beberapa tahun kemudian, di mana banyak syarikat berdepan krisis bangkrap, dilarangkan merekrut pekerja dan bayaran gaji rendah walaupun dia ialah pereka hebat seperti Barényi.
Hingga pertengahan 1930-an, Barényi terpaksa menyara hidup dengan bekerja sebagai pelukis pelan sambilan atau pelukis buku-buku teknikal. Walaupun, menghasilkan pelbagai idea yang sering mendahului zaman, semua kepakaran itu masih tidak mampu menyelamatkan dirinya daripada menjadi mangsa krisis ekonomi di Eropah.
Selepas hampir sedekad bergelar graduan, Barényi akhirnya ditawarkan pekerjaan tetap di Gesellschaft für technischen Fortschritt (GETEFO) atau Persatuan bagi Perkembangan Teknikal di Berlin dan kemudian di SOPROTEC, iaitu sebuah syarikat perkongsian di Paris, Perancis. Di sanalah beliau menamatkan zaman bujang dengan gadis idamannya, Maria Kilian.
Semasa bekerja sendirian dengan GETEFO/SOPROTEC, beliau mempatenkan lebih 150 rekaan, manakala ketika di GETEFO, jumlah ciptaan beliau adalah tidak terkira banyak. Mungkin disebabkan bosan dengan rutin dengan kekangan potensi diri, beliau mula mencari pekerjaan baru dan pada masa itulah beliau teringat impian kanak-kanaknya: Austro-Daimler.
.
BERSAMBUNG....
.
SUMBER: Mercedes-Benz.com
Leave a Reply