PT KERETA Api Indonesia (KAI) dilaporkan menanggung kerugian hampir Rp1 trilion (RM261.4 juta) daripada Projek Kereta Api Laju Jakarta-Bandung (Whoosh) sepanjang penggal pertama 2025.
CNN Indonesia melaporkan, angka itu diperoleh daripada laporan kewangan konsolidasi setakat Jun 2025 dengan kerugian dicatatkan pada bahagian untung rugi entiti bersekutu dan usahasama.
Kerugian Membimbangkan
Kerugian berpunca daripada pegangan saham majoriti KAI dalam konsortium pengendali Whoosh, PT Pilar Sinergi BUMN Indonesia (PSBI). Setakat Jun 2025, rugi bersih PSBI yang disumbangkan kepada KAI mencecah Rp951.48 bilion (RM246.8 juta). Pegangan saham KAI dalam PSBI ialah 58.53 peratus.
Jika diunjurkan setahun penuh, kerugian itu dianggarkan sekitar Rp1.9 trilion (RM493.2 juta). Angka tersebut lebih rendah berbanding kerugian 2024 (Rp2.69 trilion), tetapi tetap menambah tekanan kewangan KAI.
Konsortium PSBI, Peningkatan Kos Projek
Selain KAI, PSBI turut membabitkan syarikat milik Kerajaan lain seperti PT Wijaya Karya (WIKA) dan PT Jasa Marga (JSMR). Konsortium tersebut ditubuhkan bagi membiayai dan mengurus projek Whoosh yang sejak awal berdepan pelbagai cabaran, termasuk isu pengambilan tanah dan perubahan rekabentuk pembinaan.
Jumlah pelaburan projek kini dilaporkan mencecah AS$7.27 bilion (RM30.6 bilion), termasuk kos tambahan (cost overrun) AS$1.2 bilion (RM50.68 bilion). Kenaikan kos itu menjadi antara faktor utama penstrukturan semula daripada Badan Pengelola Investasi Danantara (Danantara Indonesia).
Operasi Masih Tidak Tampung Kos
Whoosh mula beroperasi secara komersial pada Oktober 2023, tetapi pendapatan daripada operasi tersebut masih belum mampu menampung kos pelaburan besar dan beban operasi berterusan.
Keadaan itu menimbulkan persoalan mengenai keberkesanan jangka panjang projek mega pengangkutan berkelajuan tinggi tersebut.
SUMBER: CNNIndonesia
Leave a Reply