PADA 8 Mei, Toyota membentangkan keputusan kewangannya untuk Tahun Kewangan (TK) berakhir Mac 2025.
Berikutan penjelasan Naib Presiden Eksekutif Yoichi Miyazaki mengenai keputusan itu dan ucapan oleh Presiden Koji Sato, pihak pengurusan tertinggi Toyota menjawab soalan daripada media.
Kebanyakan soalan tertumpu kepada impak tarif automotif yang dikenakan oleh kerajaan A.S. pada April lalu.
Adakah Toyota akan memindahkan pangkalan pengeluaran ke Amerika Syarikat? Adakah syarikat akan menggugurkan komitmennya untuk menghasilkan tiga juta kenderaan di Jepun?
Rentetan soalan itu menggambarkan ketidakpastian yang menyelubungi dasar ekonomi ini, yang telah menyebabkan kejutan besar kepada dunia.
Tindak Balas Toyota Terhadap Tarif A.S.
Menolak Panik dan Reaksi Terburu-buru:
- Presiden Sato menegaskan bahawa Toyota tidak akan panik dalam menghadapi ketidakpastian dasar tarif A.S. ini.
- Pendekatan ini menunjukkan syarikat akan membuat pertimbangan yang tenang dan terperinci, bukan tindak balas emosi.
- Naib Presiden Miyazaki turut berjanji untuk mengelakkan reaksi terburu-buru (knee-jerk reactions) yang boleh membawa kepada keputusan yang kurang tepat atau merugikan dalam jangka panjang.
- Sikap ini bertujuan untuk mengekalkan kestabilan operasi dan keyakinan pelabur.
- Anggaran impak tarif untuk April dan Mei 2025 sebanyak 180 bilion yen (RM5.3 bilion) telah diambil kira dalam ramalan syarikat.
Strategi Pengeluaran Jangka Pendek dan Panjang:
- Jangka Pendek: Toyota akan meneroka langkah-langkah penyesuaian penghantaran kenderaan. Ini termasuk menguruskan aliran kira-kira 500,000 unit kenderaan yang dieksport ke A.S. untuk meminimumkan impak tarif serta memastikan permintaan pelanggan dapat dipenuhi. Penyesuaian ini mungkin melibatkan perubahan logistik atau jadual penghantaran.
- Jangka Panjang: Syarikat komited untuk membangunkan dan menghasilkan produk secara tempatan di A.S. Ini adalah sebahagian daripada falsafah Toyota untuk menjadi yang terbaik (best in town), iaitu aktiviti perniagaan berakar umbi di kawasan tempat ia beroperasi.
- Pendekatan ini bukan sahaja mengurangkan kebergantungan kepada eksport dari Jepun tetapi juga memperkukuh hubungan dengan pasaran dan pelanggan tempatan.

Pendirian Mengenai Harga dan Pembekal:
- Toyota berpendapat bahawa harga kenderaan ditentukan oleh dinamik pasaran, iaitu permintaan pelanggan dan persaingan sedia ada, bukan semata-mata oleh kos tambahan tarif.
- Ini menunjukkan Toyota akan mengekalkan daya saing harga tanpa menaikkan harga secara drastik sebagai tindak balas segera kepada tarif.
- Mengenai pembekal, Toyota tidak akan menyemak semula harga alat ganti yang dibeli atau cuba memberi pampasan melalui langkah pengurangan kos secara mendadak.
- Sebaliknya, mereka akan berinteraksi secara individu dengan setiap pembekal untuk perbincangan teliti, menekankan kepentingan hubungan jangka panjang dan kerjasama yang erat dalam rantaian bekalan.
Ramalan Jualan Amerika Utara:

- Walaupun terdapat lonjakan permintaan pra-tarif pada bulan Mac dan April, Toyota menjangkakan jumlah jualan di pasaran A.S. akan kembali ke tahap ramalan awal mereka.
- Ini menunjukkan mereka telah menilai impak jangka pendek dan menjangkakan normalisasi pasaran.
- Ramalan jualan untuk Tahun Kewangan 2026 di Amerika Utara adalah 2.94 juta kenderaan, meningkat lebih daripada 200,000 unit berbanding keputusan tahun sebelumnya.
- Peningkatan ini didorong terutamanya oleh pemulihan pengeluaran penuh di Kilang Indiana A.S. yang sebelum ini terjejas oleh isu berkaitan kualiti.
- Pemulihan ini membolehkan Toyota memenuhi pesanan tertunggak dan meningkatkan kapasiti jualan.
Komitmen Teguh Terhadap Pengeluaran Domestik di Jepun (3 Juta Unit):

- Presiden Sato dan Naib Presiden Miyazaki secara konsisten menyatakan komitmen yang tidak berbelah bahagi untuk mengekalkan pengeluaran tiga juta kenderaan di Jepun.
- Ini bukan sahaja angka pengeluaran tetapi juga simbol kepentingan peranan Toyota dalam ekonomi Jepun.
- Pengeluaran domestik ini adalah kritikal kerana ia membolehkan Jepun mendapatkan mata wang asing melalui eksport.
- Pendapatan ini kemudiannya digunakan untuk membiayai import penting seperti tenaga dan sumber lain yang diperlukan oleh negara.
- Industri automotif Jepun, termasuk Toyota, menyumbang kira-kira 20 trilion yen (RM588.4 bilion) eksport, yang sangat penting untuk mengimbangi defisit import sumber dan tenaga negara (sekitar 24 trilion yen (RM706.1 bilion)).
- Ini menekankan peranan strategik industri automotif dalam ekosistem ekonomi Jepun.
- Naib Presiden Miyazaki menyatakan bahawa pada tahun fiskal berakhir Mac 2021 (tempoh pandemik), walaupun jualan disatukan menurun kepada 7.64 juta kenderaan (berbanding 8.95 juta unit pada TK2020), Toyota masih mampu menjana 2.2 trilion yen (RM64.7 bilion) dalam pendapatan operasi.
- Penambahbaikan berterusan telah meningkatkan keuntungan marginal per kenderaan kira-kira 1.6 kali ganda sejak pandemik.
Pengukuhan Daya Saing dan Kuasa Pendapatan:

- Bagi mencapai matlamat pengeluaran domestik dan global, Toyota menekankan pengukuhan asas syarikat sebagai aspek paling penting. Ini bukan sekadar pelaburan kewangan, tetapi usaha kolektif untuk meningkatkan produktiviti.
- Toyota akan berusaha mencipta kapasiti lebihan dalam operasi pengeluaran mereka.
- Walaupun pengeluaran kini berjalan pada tahap tinggi, kapasiti tambahan ini akan membolehkan pekerja di genba (tempat kerja sebenar) melakukan penambahbaikan berterusan dan inovasi lanjut.
- Ini akan meningkatkan produktiviti dalam jangka sederhana hingga panjang dan akhirnya mengurangkan kos, menjadikan Toyota lebih kompetitif.
- Toyota memulakan tahun dengan ramalan pendapatan operasi sebanyak 3.8 trilion yen (RM111.8 bilion).
- Walaupun angka ini mengambil kira impak kadar pertukaran dan tarif (bernilai kira-kira 1 trilion yen (RM29.4 bilion)), syarikat masih mengekalkan kuasa pendapatan sebanyak 4.8 trilion yen (RM141.2 bilion).
- Syarikat juga menumpukan pada peningkatan pengeluaran model hibrid. Pada tahun fiskal sebelumnya, pengeluaran hibrid meningkat sebanyak 850,000 kenderaan.
- Untuk tahun fiskal ini, Toyota meramalkan peningkatan sekitar 5% kepada sekitar 4.7 juta unit. Walaupun sasaran asal 5 juta unit menjelang 2026, syarikat berusaha untuk mencapainya lebih awal.
- Usaha gigih untuk mengurangkan kos bagi kenderaan hibrid plug-in (PHEV) dan pelbagai jenis unit lain juga sedang dijalankan.
- Kepercayaan Toyota adalah apabila mereka mampu menghasilkan dalam kuantiti yang lebih besar dengan kos lebih rendah, kuasa pendapatan akan turut meningkat secara bersama.
Leave a Reply