SEBAGAI antara pengeluar motosikal premium, Ducati kerap memperkenalkan sistem dan teknologi serba inovatif dan baharu untuk motosikal pengeluaran. Sedekad lalu, jenama Itali itu menjadi pengeluar pertama menawarkan model pengeluaran dengan sistem Kawalan Traksi (TRC) penuh, dan pada 2014, Ducati memperkenalkan motosikal pertama dunia yang mampu berinteraksi dengan jaket beg udara tanpa pautan (non-tethered).
Sebagai sebahagian usaha berterusan untuk terus berada di garisan depan perlumbaan, Ducati terbaharu mengumumkan inisiatif dinamakan 'Halatuju Keselamatan 2025', iaitu program pelaksanaan teknologi keselamatan baharu melibatkan laser .
Fasa pertama program baharu itu dilaporkan sedang dibangunkan yang menumpukan kepada usaha melengkapkan setiap model pengeluaran baharu dengan ciri ABS belokan, iaitu ciri yang sudah sedia dipasang pada Scrambler 1100 baharu.
Fasa seterusnya ialah menawarkan sistem radar hadap depan (front-facing) dan hadap belakang (rear-facing) baharu untuk barisan model pengeluaran 2020.
'ARAS' GUNA PELBAGAI SENSOR
Sistem Bantuan Penunggang Termaju atau Advanced Rider Assistance Systems (ARAS) menggunakan banyak sensor. Asasnya, sistem itu ialah versi motosikal bagi teknologi keselamatan pemandu yang sudah banyak digunakan kereta moden masa kini. Jika terlaksana, Ducarti akan menjadi pengeluar motosikal pertama yang memperkenalkan sistem tersebut.
BACA >>> #TahukahAnda: Apakah Itu Bantuan Keselamatan Termaju (ASA) pada Perodua Myvi (2018)?
ARAS menggunakan radar hadap depan untuk melaraskan terotel dan brek jika mengesan halangan (atau kenderaan) dikesan dan penunggang gagal bertindak balas. Radar depan juga mengatur Kawalan Jelajah Adaptif (ACC) dengan melaraskan kelajuan jentera bagi mengekalkan jarak (ditetapkan penunggang) dengan kenderaan depan.
Radar hadap belakang pula berfungsi memberi amaran kepada penunggang tentang kehadiran kenderaan yang berada dalam kedudukan titik buta atau apa saja trafik yang menghampiri dalam kelajuan tinggi dari belakang.
TEKNOLOGI SUDAH DIPATEN
Teknologi berkenaan sudah dibangunkan sejak 2016 dengan kerjasama Jabatan Elektronik, Maklumat dan Kejuruteraan Bio di Universiti Politecnico di Milano, Itali. Pada 2017, tuntutan paten berhubung algoritma kawalan sistem algoritma difailkan, dan Scientific Publication dibentangkan di Simposium Kenderaan Pintar (IV) - IEEE. Jika semua pelan itu berjalan lancar seperti dirancang, kita akan sempat menyaksikan teknologi berkenaan dilengkapkan untuk motosikal pengeluaran seawal 2020.
SUMBER: RideApart
Leave a Reply