BUKAN saja Malaysia, Paris dan bandar-bandar besar Eropah lain pun turut bergelut dengan masalah pencemaran alam sekitar disebabkan kenderaan bermotor. Namun, Paris menyalahkan kenderaan diesel sebagai penyumbang terbesar kepada masalah tersebut.
Justeru Paris mengumumkan dasar CRIT'Air menerusi pengenalan pelekat kod-warna untuk kenderaan diesel, termasuk penguatkuasaan larangan memasuki ibu kota bergantung kepada warna pelekat yang ditampal.
Pengumuman dasar itu turut dialu-alukan pihak polis di bandar raya itu kerana memudahkan mereka mengawal kenderaan diesel dalam bandar. Bagaimanapun, pihak berkuasa tidak dapat menganggarkan berapa banyak kenderaan yang akan terjejas disebabkan sistem tersebut.
Sistem kod-warna turut mengharamkan semua kereta diesel yang dibina antara Januari 1997 dan Disember 2000 (pelekat kelabu) daripada memasuki Paris. Dianggarkan sebanyak enam peratus daripada 32 juta kenderaan bakal terjejas akibat larangan tersebut.
Datuk Bandar Paris, Anne Hidalgo berharap dapat melanjutkan pengharaman tersebut kepada semua kenderaan diesel yang dibina antara 2001 dan 2005 (yang memakai pelekat cokelat), membabitkan 14 peratus daripada semua kenderaan di Perancis.
DULU BERSIH, SEKARANG KOTOR
Suatu masa dulu, kenderaan diesel pernah dipromosikan ke seluruh Eropah sebagai kenderaan yang lebih bersih dan mesra alam sekitar.
Namun, pihak berkuasa kesihatan menyalahkan kereta diesel sebagai punca kepada masalah pernafasan dan kemerosotan kualiti udara seluruh rantau itu yang menyumbang kepada beribu-ribu kematian setiap tahun akibat pelepasan emisi daripada kenderaan diesel.
Paris bukanlah satu-satunya negara seluruh dunia yang merancang mengawal ketat kenderaan diesel dalam usaha membersihkan udara di ibu kota. Turut sama bersama Paris ialah Madrid (Sepanyol), Athens (Greece) dan Bandar Mexico (Mexico). Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mendakwa terdapat kira-kira tiga juta kematian dicatatkan setiap tahun yang berpunca disebabkan pencemaran udara.
Persoalannya, apakah sistem kod-warna ke atas kenderaan diesel di Paris dan larangan memasuki bandar raya itu akan menyebabkan jualan kenderaan diesel di negara berkenaan bakal terjejas? Apakah pada masa sama situasi tersebut akan membantu mempercepatkan peralihan teknologi automobil yang lebih mesra alam seperti kenderaan hibrid dan elektrik (EV).
Di Malaysia, tidak sampai sebulan lalu, seorang menteri pernah mengusulkan cadangan mahu mengharamkan motosikal jenis kapcai daripada memasuki ibu kota Kuala Lumpur atas alasan sama, iaitu mengurangkan pencemaran udara.
BACA >>> Apa Terjadi Kalau Bandar Raya Kuala Lumpur Tanpa Kapcai?
Namun, cadangan tersebut ditentang dan dikritik orang ramai yang disifatkan tidak munasabah kerana dilihat cuma menyasarkan kapcai yang banyak ditunggang golongan berpendapatan rendah. Malah, jika mahu dikaitkan dengan situasi semasa dihadapi bandar-bandar Eropah masa kini, cadangan itu jauh tidak relevan. Ini kerana kenderaan diesel yang sepatutnya diharamkan terlebih dahulu daripada memasuki Kuala Lumpur, seperti mana dilakukan Eropah.
SUMBER: Practical Motoring
Leave a Reply