KEMENTERIAN Kerja Raya (KKR) berjaya menyelesaikan lebih 95% aduan kerosakan jalan raya yang dilaporkan menerusi aplikasi mudah alih MyJalan, kata Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi.
Menurut beliau, daripada 12,459 aduan yang diterima, sebanyak 11,860 kes (95.19%) telah berjaya ditangani, manakala baki 599 kes (4.81%) masih dalam siasatan atau menunggu tindakan lanjut.
Statistik Aduan MyJalan
Sejak aplikasi MyJalan dilancarkan pada Ogos 2023, sebanyak 40,938 aduan telah dikemukakan oleh lebih 54,000 pengguna. Daripada jumlah itu, 28,479 aduan (69.57%) disalurkan semula kepada agensi berkaitan di bawah dasar No Wrong Door kerana melibatkan jalan di luar bidang kuasa KKR.
Antara kategori jalan yang tidak berada dalam bidang kuasa KKR ialah jalan perbandaran, kampung, pertanian, negeri dan persendirian yang dikendalikan oleh pihak berkuasa tempatan (PBT), Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT), Kementerian Kemajuan Desa dan Wilayah (KKDW) serta kerajaan negeri.
Had Masa Baiki Jalan
Terdahulu, Timbalan Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Ahmad Maslan menegaskan bahawa semua aduan jalan berlubang (pothole) yang dilaporkan menerusi MyJalan perlu diperbaiki dalam tempoh 24 jam. Bagi kerosakan lain, aduan wajib diselesaikan dalam tempoh 15 hari oleh pihak berkuasa berkaitan.
Fakta Ringkas MyJalan
95.19% aduan berjaya diselesaikan
12,459 aduan diterima sejak Ogos 2023
54,330 pengguna aplikasi
69.57% aduan disalur semula ke agensi lain
SUMBER: Bernama
Leave a Reply